15e op het NK

Op 30 augustus is het zover; op naar Heeg voor het NK. We komen om kwart voor acht aan, precies op tijd om nog net gemeten te worden. We hebben van tevoren niet alles gecheckt met de gedachte “als zelfs de boot van de klasse niet voldoet…” Echter, we zijn nog wel langs Vinkeveen gereden om voor de zekerheid de fokkeschoot van de platbodem van Rutger mee te nemen als sleeplijn van 20 meter. Gelukkig voldoet de groene, dunnere lijn die bij het Talentenjacht hoort en wordt de boot verder ook goedgekeurd. Snel naar Hoora om nog te water te gaan. Timo en Joost komen net aan om met een sloep hun valk naar de haven te brengen. We kunnen een sleepje regelen en dat scheelt een hoop gepeddel. In de haven zetten we de tent op en heeft Agnes nog pasta over, zodat we zelf niet meer hoeven te koken. We duiken op tijd ons bed in. ’s Nachts regent en waait het behoorlijk, maar onze tent houdt het prima. De volgende ochtend lopen we direct naar de boot om te kijken of niet alle spullen inmiddels in de kuip drijven. Dat valt gelukkig mee, al staat er wel behoorlijk veel water in. We maken de boot zeilklaar, ontbijten en melden ons aan bij het wedstrijdcomité. Bij de opening wordt besloten tot een uur uitstel om de ergste buien af te wachten. Om een uur of 12 gaan we dan toch het water op voor de eerste wedstrijd.

Als we net de haven uit zijn trekken we de spi even omhoog om te zorgen dat hij niet in de knoop ligt en we planeren direct weg. Het blijkt flink hard te waaien. Zodra we over de startlijn zijn komt er opnieuw een bui waardoor de vlagen alleen maar erger worden. Op het kruisrak varen bijna alle boten met klapperende grootzeilen. Het heeft meer met overleven dan met daadwerkelijk serieus wedstrijdzeilen te maken. Op het ruime rak zijn er maar een paar die de ballen hebben om de spinaker erop te zetten. Wij zijn allang blij dat we de boot onder controle hebben. Er slaan 2 valken en 2 tops om en daarmee is alle rescue bezet.

Vanwege de ontstane chaos wordt de wedstrijd afgeblazen en gaan we terug naar de haven. Daar helpen we met water hozen uit de omgeslagen 272. Daarna genieten we van broodjes knakworst en wachten we het weer af. De wind gaat niet liggen en de vlagen worden niet minder, dus er wordt besloten de rest van de dag niet meer te varen. ’s Avonds is er een barbecue bij Hoora, Rutger is daar van de partij. Ik heb begrepen dat het een groot succes is. Ik heb 2 afstudeerfeestjes in Amsterdam en doe een rondje IJsselmeer, waarbij ik om half 2 weer terug ben in Heeg. Rutger ligt dan al lekker te slapen.

Zaterdag gaan we om 10 uur met de eerste wedstrijd van start. Het waait niet al te hard, maar het valt niet tegen gezien de voorspellingen. De ochtendwedstrijden gaan niet erg goed; we worden twee keer 23e. In de middag begint het met een valse start. De pin is een stuk beter en de tweede start die wel geldig is zijn we daar opnieuw. Er zijn maar weinig boten om ons heen en dus gaan we precies in het schot op snelheid over de lijn. Het blijkt fantastisch te gaan het eerste kruisrak en we komen achter Fred Schaaf als 2e om de bovenboei. We weten niet wat we meemaken. Tijdens de rakken die volgen worden we door een aantal snelle jongens ingehaald. In het laatste kruisrak naar de finish toe hebben we een één op één gevecht met de 45, wat wij maar opvatten als een compliment. Uiteindelijk worden we 6e en daar zijn we hartstikke blij mee!

De tweede middagwedstrijd zijn we opnieuw goed van start en worden we uiteindelijk 10e. ’s Middags drinken we eerst een borrel bij de tent met een aantal medezeilers uit regio west. ’s Avonds is er wederom een gezellig sociaal programma geregeld. Het eten is heerlijk en we zitten nog lang na onder de warmtelampen. Daarna gaan we nog even een drankje drinken met de vader van Rutger en een vriend die samen op een Schokker de haven van Heeg zijn binnengelopen. Rond een uur of één zoeken we de tent op.

Zondag staan er drie wedstrijden gepland en starten we opnieuw om 10 uur. Iedereen is duidelijk wat zenuwachtig en gaat vroeg het water op. Daan en Pieter spannen de kroon door als allereerste de haven te verlaten. Ook wij varen een verkenningsrondje en merken dat het aan de linkerkant van het veld een stuk harder waait. Met deze voorkennis varen we een prima kruisrak en komen we als 3e aan bij de bovenboei. Menno en Marcel komen ons daarna vrij snel voorbij, maar verder kunnen we het redelijk vasthouden. Totdat we vlak bij de bovenboei een stuurboord/bakboord situatie hebben met Rogier en Agnes. Wij varen over bakboord richting de bovenboei en zij komen over stuurboord op ons af, maar Rogier verliest tijdens het afvallen de helmstok uit zijn hand en daardoor botsen ze tegen de achterkant van onze zijkant aan. Hierdoor hebben we schade en valt onze boot af waardoor we de boei niet halen. We moeten terug en in de tussentijd gaan een stuk of 5 boten ons voorbij. Uiteindelijk worden we 12e, maar we balen wel, want het had veel beter kunnen zijn. We leggen daarna even aan bij de Schokker waar Rutgers vader op is en die voor anker ligt om even tot rust te komen.

De tweede wedstrijd zijn we redelijk van start en varen we opnieuw een paar goede kruisrakken. Het is behoorlijk druk bij de boeien, maar hier komen we niet slecht uit. Een tiende plek is het resultaat.

De laatste wedstrijd gaat niet zo lekker en komen we als 20e over de eindstreep. Nadat de boot uit het water is gehaald en de tent is opgeruimd vindt de prijsuitreiking in de haven plaats. Allereerst blijkt dat we (wellicht niet helemaal terecht, maar wel erg leuk) de prijs voor de mooiste boot krijgen. De prijs zelf is nog in het bezit van Fred Schaaf, maar die krijgen we t.z.t. wel. Vervolgens volgt van beneden naar boven de ranglijst. We vinden het toch wel spannend.

Vooraf hadden we voor onszelf als doel gesteld om top 15 te varen. En... wat blijkt? We zijn 15e overall geworden. We verdienen hiermee een eervolle vermelding van Hette en we zijn er erg blij mee. Het laat zien dat we afgelopen jaar veel geleerd hebben en een hoop progressie hebben geboekt. We zijn vast van plan om een eigen boot te kopen en volgend jaar opnieuw van de partij te zijn bij het NK. In het Talentenjacht gaan we in elk geval nog snertcup in Vinkeveen varen, dus wellicht tot dan.