Talenten naar de Sneekweek

Vrijdag 3 augustus is het zover, de Sneekweek gaat van start. Rutger werkt ’s ochtends nog in Delft en ik slaap een paar uurtjes na m’n laatste nachtdienst. Rutger haalt me rond 2 uur op in Alkmaar om naar Sneek te gaan. We moeten ons behoorlijk haasten; boot te water, spullen inladen, naar het eiland varen en de tent opzetten. Gelukkig lukt het om op tijd bij de starttoren te staan om een sleepje te krijgen naar de stad; we doen namelijk mee met de vlootschouw.
In het centrum van Sneek aangekomen leggen we de boot op de juiste plek aan de kade, krijgen we een prachtig groen vlootschouw-shirt en eten we patatjes bij de plaatselijke snackbar. Het is dan nog enkele uren wachten voordat de vlootschouw echt van start gaat. We lopen rond, drinken wat op een terrasje en genieten van de livemuziek in de kolk. Helaas begint het net te regenen op het moment dat we langs het Statenjacht komen, maar dat mag de pret niet drukken. Na een leuke tocht door de grachten, met vuurwerk op de achtergrond, leveren we onze lamp en naambordje weer in en worden we keurig teruggesleept naar het starteiland. Daar lopen we Wouter – een vriend van Rutger – en zijn 2 broertjes tegen het lijf. We drinken samen nog een afzakkertje in het Foarunder.

De volgende ochtend ontbijten we met gebakken eieren en gaan we de boot vaarklaar maken. Er ligt zomaar een prachtig nieuwe genua in de boot. Dat is goed geregeld door de klasse! Om half 11 komt Ewout, mijn fokkemaatje voor deze week. Hij vervangt Rutger aangezien die met zijn vader, volgens traditie, de Sneekweek in de Sailhorse zeilt. We hebben de eerste wedstrijd nog wel wat moeite met de spinaker. Dingen die in mijn ogen altijd automatisch goed gaan (lees: die Rutger ongemerkt doet), moeten we nu samen uitvinden. We halen aan het einde van de wedstrijd nog 2 boten in en zijn zeker niet ontevreden na de eerste wedstrijddag. Rutger en Joop weten met een vierde plek in de Sailhorse een dagprijs te bemachtigen, knap!
De zondag is de dag van de winddraaiingen en het uitstel. Als we eindelijk mogen starten blijkt tijdens het startsignaal, de wind ongeveer 90 graden te draaien. Wat eerst een baan met kruisrakken en voor-de-windserakken zou zijn, blijkt nu een voornamelijk halvewindse toertocht met kruisen door de Siebesloot. We starten redelijk, maar verliezen een hoop op alle halvewindse spirakken. Een 18e plaats is het resultaat. Na de finish gaan Ewout, zijn vriendin Judith en ik boodschappen doen. Op het moment dat we terugkomen met alle ingrediënten voor een heerlijke barbecue, komen pa en zoon net de haven binnenvaren. Ze hebben een 11e plek gevaren. Wouter en Jasper hebben het beter gedaan in de Sailhorse met een 6e plaats. Halverwege het eten begint het te regenen. We maken een soort luifel van de tentdeur van Joop en een spinakerboom. Zo kunnen we toch ook de laatste hamburgers bakken. We zijn met z’n achten, maar het past allemaal precies in de grote tent van Joop (alias “de loods”).

Maandag begint de dag met onweer. Het startschip komt weer terug naar de wal en dit betekent opnieuw uitstel. We doden de tijd met het spelen van “de grote Dalmuti”; een fantastisch kaartspel. Het is een natte dag met een flink windje. We hebben de hele tijd de boot goed onder controle en er gaat niks kapot. Al met al hebben we een goed gevoel over de wedstrijd, al eindigen we wel als laatste. Joop en Rutger hebben minder last van de regen en zijn zeer tevreden met een 5e plek.

De vierde wedstrijd wordt gezeild op dinsdag. De wind is nog iets harder dan voorspeld en de vlaagjes zijn best verraderlijk. Het is een heerlijke dag om te varen en we genieten met volle teugen van het harde planeren, met name op de Poelen. Op het laatste kruisrak halen we weer 2 boten in; wij zijn blij. Na binnenkomst in de haven gaan we onder het genot van een ijsje de finish van de Sailhorses bekijken. Het duurt erg lang voordat de 2533 van Joop en Rutger langs de toren vaart. Als ze aan wal komen blijkt dat ze bijna omgeslagen zijn op het laatste kruisrak. Althans, Rutger heeft op de kiel gestaan. Gelukkig kregen ze de boot vrij snel weer recht en leeggevaren, zodat ze wel konden finishen. ’s Avonds worden de Regenboogwedstrijden verzeild. Het is een genot om naar te kijken en erg spannend.

Woensdag begint met weinig wind. Gelukkig trekt het in de loop van de dag aan tot een prima zeilwindje. De start is een drama. Het is duidelijk beter bij de pin; getuige het aantal boten dat daar ligt. Er komt een hoop geschreeuw en gevloek van de boten die daar met elkaar in de knoop komen. Eddie en Bouwe in de 725 liggen naast ons in de wind op de lijn. We vallen iets af en gaan dan overstag om alsnog over stuurboord achter het hele veld aan te starten. Het is geen beste start en we hebben weinig gelegenheid om het nog goed te maken. Al met al eindigen we als 16e. Rutger en Joop hebben een erg goede dag. Tot en met de Poelen liggen ze eerste. Helaas worden ze in het laatste kruisrak richting finish nog door 2 boten ingehaald. Maar een derde plek op hardzeildag met een mooi tinnen 30-kwadraatje als dagprijs is lang niet gek. ’s Avonds gaan we barbecueën met de groep Sailhorsezeilers die op de Potten kampeert; erg gezellig.
Op de zesde en laatste dag van de Sneekweek ruimen we ’s ochtends voor het zeilen al zoveel mogelijk onze spullen op. Het waait niet erg hard, maar ik hou daar wel van. We starten bij het schip en zijn supergoed weg. De komen ergens in de middenmoot aan bij de eerste bovenboei. De eerste benedenboei ronden we vlak achter Hette en Johan, maar dat zegt meer over hen dan over ons. Er volgt een ellenlang spirak dobberend langs Terherne en over de Poelen. Langzaamaan worden we links en rechts ingehaald en als we weer het Sneekermeer opkomen zijn we al onze voorsprong kwijt. We ronden boei 4 nog met een aantal boten naast elkaar, maar op het laatste kruisrak laten we het helemaal liggen. De concentratie is op en we komen als laatste over de finishlijn. Ach, we onthouden gewoon het eerste deel van de wedstrijd, want daar zijn we erg blij mee. Joop en Rutger hebben opnieuw een heel deel van de wedstrijd vooraan gevaren. Ook zij worden op de Poelen voorbij gevaren en eindigen uiteindelijk als 5e. Terug op het eiland ruimen we alle spullen op. We krijgen een sleepje naar het paviljoen van Wouter, Jasper en Sebastiaan. De sailhorse en de valk worden weer op de trailer geladen en rond 6 uur zijn we klaar voor vertrek. Ewout en ik eindigen in totaal als 19e, Rutger en Joop worden 4e. Het was een fantastische week.

Met de Alkmaar Open zijn we opnieuw van de partij, maar dan in onze gebruikelijke teamsamenstelling; tot dan!

De Valkenklasse is op jacht naar Talenten voor het seizoen 2013! Is sportief zeilen in een goed uitgeruste wedstrijdboot  iets voor jou? kijk dan hier voor meer informatie!