Aan het einde van de jaren dertig introduceerden de deuren- en keukenfabrikant Bruynzeel en de jachtontwerper E.G. van de Stadt een revolutionair ontwerp: een knikspant open zeiljacht van watervast hechthout. Het was het eerste zeiljacht in Nederland ontworpen speciaal met het oog op (gedeeltelijk machinale) serieproductie.
De Bruynzeel fabrieken waren gevestigd in Zaandam. Ze bouwden vloeren, deuren en keukens. Oorspronkelijk komt Bruynzeel uit Rotterdam, maar in Zaandam was er meer ruimte beschikbaar voor de aanvoer en opslag van hout. In september 1939 vroeg de zeiler en zakenman Cees Bruynzeel de Zaanse scheepsbouwer Ricus van de Stadt om voor zes maanden, halve dagen, in de Bruynzeel keukenfabriek te komen werken. De opdracht was in die tijd een ontwerp te maken van een open wedstrijdboot van 6,50 m. lengte, die sneller was dan de bestaande wedstrijdklassen, stabiel en ruim.
Hiermee kon Bruynzeel tevens de mogelijkheden van hun nieuwe product ‘hechthout’ (een soort multiplex) demonstreren. De hele boot werd vervaardigd uit drie platen van dit nieuwe materiaal. De boot moest gebouwd kunnen worden op de bestaande machines van de keukenfabriek en vaarklaar zijn in honderdvijftig arbeidsuren. Gedacht werd aan een productie van honderdvijftig stuks in 1940, voor die tijd een grote opgave.
De bedoeling was om de boot zo snel mogelijk als officiële wedstrijdklasse erkend te krijgen bij het Watersportverbond. Dit gebeurde in december 1940. Dit was het begin van de Valkenklasse die nog steeds een bloeiende wedstrijdklasse is met een actieve eigenarenvereniging. De boot is sloepgetuigd met gaffeltuig en voert een grootzeil van 12 m², een genua van 6,5 m² en een spinaker van 14,5 m². De boot wordt doorgaans bemand door twee personen, maar mag (bij harde wind) ook met z’n drieën gevaren worden.
In 1940 en 1941 werden de eerst tweehonderd Valken gebouwd, daarna was het hechthoutmateriaal niet meer beschikbaar en evenmin de zeilen. Latere boten zijn gebouwd door verschillende jachtwerven en enkele zeer handige zelfbouwers. Totaal zijn er zo’n achthonderd Valken gebouwd. Al tijdens de oorlog zijn de eerste wedstrijden gezeild en in 1946 werd het eerste Nederlands Kampioenschap gehouden.